Bel me terug

We nemen binnen 4 kantoor-uren contact met u op.

7 tips om als (bouw)bedrijf meer uit Instagram te halen

Iedereen weet inmiddels dat social media een manier is om je publiek makkelijk te bereiken. Bijna elk bedrijf heeft wel een Facebook en Twitter account maar Instagram is nog niet zo vanzelfsprekend. En dat is zonde, want met ruim twee miljoen gebruikers in Nederland (wereldwijd zelfs meer dan 500 miljoen) is Instagram een kanaal dat je niet moet onderschatten. Het heeft met bijna één miljoen dagelijkse gebruikers zelfs Twitter gepasseerd qua populariteit. Tijd dus om een account aan te maken en aan de slag te gaan. Lees mijn 7 tips waarmee ik je help om als bouwbedrijf nog meer uit Instagram te halen.

 

1. Start een account

Het is nogal logisch, maar het begint natuurlijk door op je smartphone een account aan te maken in de Instagram app. Geef je account een logische naam. Bij voorkeur dezelfde die je al op Twitter en Facebook gebruikt. Slim is om je bedrijfsnaam te gebruiken. Zo ben je makkelijk te vinden voor jouw publiek. Geef daarnaast een goede omschrijving van jouw bedrijf en vergeet niet te vermelden in welke plaats of regio je werkt. Tot slot vul je de gegevens aan met de link naar je bedrijfswebsite.
Je kunt nu foto’s gaan posten. Vind je het in je eentje te veel werk? Deel dan het account met collega’s.
 

Instagram

 

2. Gebruik een vaste hashtag

Natuurlijk is het belangrijk dat je regelmatig foto’s plaatst. Jouw volgers wennen er dan aan dat ze regelmatig posts van je zien langskomen en niet op één dag drie berichten en dan drie weken niets meer.
Net als bij Twitter gebruik je hashtags in je foto-omschrijving. Heb je bij Twitter maar beperkte ruimte, hier kun je er iets meer gebruiken. En dat is best handig, want via hashtags kun je gevonden worden en een groter bereik creëren.
Voor de herkenbaarheid kun je een hashtag verzinnen die je bij elke post gebruikt zoals bijvoorbeeld: #bedrijfsnaambouwt, #dagindebouw, #bouwenisleuk, #mooiemachines, etc. Gebruik je fantasie een beetje, maar blijf wel dicht bij de corebusiness van jouw bedrijf.

 

3. Vind ambassadeurs

Jouw volgers kunnen je ambassadeurs worden. Repost foto’s van jouw volgers die goed bij jouw feed (foto-overzicht) passen. Mét naamsvermelding als link naar hun account natuurlijk. Of vraag zelfs of mensen iets willen posten met jouw bedrijfsnaam als hashtag of de hashtag die je bij punt twee hebt gekozen. Zo gebruiken mensen jouw naam in hun posts en creëer je een groter bereik. De mooiste foto’s daarvan kun je weer op jouw account reposten. Vergeet hierbij vooral niet je eigen medewerkers in te zetten als ambassadeurs.

 

4. Geven en nemen

Instagram is tweerichtingsverkeer. Als je als bedrijf alleen maar zendt, dus foto’s plaatst maar nooit ergens op reageert, bestaat de kans dat je niet echt binding krijgt met jouw volgers en zij niet met jou. Instagram wordt niet voor niets vaak een community genoemd. Ga het gesprek aan. Reageer dus als mensen een reactie op jouw foto plaatsen. En like ook vooral zelf foto’s van anderen.
Het lijkt bijna overbodig, maar volg ook mensen. Zodra jij mensen volgt, weten ze dat je bestaat en zullen ze je misschien terug volgen.

 

5. Post ook op andere social media

Je kunt je Instagramaccount verbinden met je andere social media accounts zoals Facebook en Twitter. Het is handig om dit te doen. Je kunt dan via Instagram ook je foto’s delen op je andere kanalen. Dat hoeft niet elke keer als je iets plaatst. Maar af en toe kun je dit doen zodat je volgers op andere social media zien dat je op Instagram zit. Dit kan weer nieuwe volgers op Instagram opleveren.

 

6. Nieuws op de website? Plaats een foto

Je bent misschien al gewend om een nieuwsbericht van je bedrijfswebsite te delen op Facebook en Twitter. Dit kan ook heel goed op Instagram. Omdat Instagram een foto app is, is mooi beeld bij het nieuwsonderwerp onmisbaar. Hier gaat het immers om. Plaats dus een mooie foto. In de omschrijving vertel je iets over het nieuws en verwijs je naar de link in je Instagram biografie. Op de plek waar de link naar de bedrijfswebsite staat, plaats je nu een directe link naar het nieuwsbericht. Zo komen bezoekers snel bij het laatste nieuws terecht.

 

7. Stap over op een bedrijfsprofiel

Sinds kort kun je op Instagram ook een bedrijfsprofiel aanmaken in plaats van een ‘gewoon’ account. Dit doe je door naar je eigen profiel te gaan en op het wieltje rechts bovenaan te klikken. Kies nu voor ‘overstappen op bedrijfsprofiel’. Je krijgt dan toegang tot statistieken van je account en kunt meer informatie kwijt in je profiel. Omdat deze functie nog niet zo heel lang is uitgerold, is er nog niet zo veel bekend over wat je er verder mee kunt. Maar het is het proberen natuurlijk waard.

 

Instagram Bedrijfsprofiel

 

Voorbeelden van de bouw op Instagram

Met bovenstaande tips kun je als bedrijf een goede start maken in de wereld van Instagram. Natuurlijk zijn er bouwbedrijven die al een tijd actief zijn op Instagram. Enkele grote bedrijven zijn: Strukton, Dura Vermeer, Heijmans, ProRail en VolkerWessels.
 

 

Enkele opvallende Instagrammers in de bouwwereld

Bouwfotografe 
Chantal van den Berg plaatst hier foto’s van de bouw waarvan je zou willen dat je zelf hebt gemaakt.
 

 

Bouwbedrijf Niersman
Dit account straalt eenheid uit door de zwarte rand om elke foto. Bovendien kunnen deze foto’s door hun eigen medewerkers zijn gemaakt en niet persé door een fotograaf. Hierdoor krijgt het een persoonlijk tintje.
 

 

Bouwkraan
Het kan ook bijna niet anders op die hoogte, maar Erik is kraanmachinist en laat de meest prachtige uitzichten zien. Met bouwkraan in beeld uiteraard.

 

De bouw maakt het
Dit is een account van Bouwend Nederland. Naast gewoon mooie foto’s maken zij goed gebruik van ambassadeurs. Zij reposten foto’s van anderen die bij hun feed passen en vergroten daarmee hun bereik.

 

 

Buitenlandse bedrijven

Maar ook in het buitenland zijn een paar goede voorbeelden te vinden. Skanska Sverige, Saipem, Bouygues Construction en Boswell Construction. Die laatste gebruikt hun Instagram om hun medewerkers voor te stellen en aandacht te vestigen op hun andere social media kanalen. Slim.

Vooral de accounts waar machines de ster van de foto zijn, springen er qua volgers met kop en schouders bovenuit. Cat Construction Products heeft 39,6K volgers, Hitachi CM Europe 18,3K volgers en LiebherrConstruction 12,2K volgers.

Wat overigens opvalt is dat er veel bouwbedrijven zijn in Nederland en wereldwijd, maar dat het aandeel dat actief is op Instagram best nog wel kan groeien. Een mooie kans dus!

Cijfers instagram:
http://www.marketingfacts.nl/berichten/social-media-in-nederland-2016-whatsapp-overstijgt-facebook
https://www.instagram.com/press/