Bel me terug

We nemen binnen 4 kantoor-uren contact met u op.

Contentmarketing in de bouwkolom; meerwaarde of niet?

Verandering mediagedrag

Het medialandschap veranderd hard, heel hard. Waar een paar jaar gelegen de columnisten van de dagkranten nog veel invloed hadden met hun vaak kritische mening, zijn het vandaag de dag vloggers die alle aandacht op zich weten te vestigen. Foodvloggers, vloggers uit Zaandam, vloggers die grapjes uithalen (de welbekende pranks) of vloggers die iedere dag een nieuwontwikkelde gezonde crème op hun gezicht smeren en zodoende grof geld verdienen met een video van 10 minuutjes op Youtube. Ontspannen, achteroverleunend op de I-pad, smartphone en laptop is dit voor de Y-generatie, en alles wat daarna is geboren, de ideale manier om informatie te verkrijgen. De lange interviews en achtergrondverhalen zijn bij deze generatie duidelijk verleden tijd en snelle media en korte videoboodschappen zijn bij uitstek informatiebron nummer 1.

 

En hoe gaan we hier in de bouw mee om?

In de gehele bouwkolom lopen we al sinds jaar en dag achter de feiten aan, sterker nog, anno 2016 is printmedia nog steeds een belangrijke inspiratiebron voor de gemiddelde ontwikkelaar, architect, bouwer en installateur in Nederland. Ondanks de conservatieve markt is de gemiddelde marketeer in de bouw wel al drukdoende met het schrijven van content voor social media, maken van referentievideo’s en het posten van berichten van Twitterberichten. De vraag is echter, worden hiermee nu eigenlijk wel diegene bereikt die de marketeer graag wilt bereiken? Of is het toch een gevalletje: “ik moet content delen, omdat iedereen dit nou eenmaal doet”?

Vandaag de dag is de gehele bouwkolom drukdoende in een versnelde digitaliseringslag. Het “bimmen” en interactief samenwerken tussen de verschillende ketens in de bouwkolom neemt toe, brochures worden steeds minder gedrukt en meetings in de bouw gebeuren (gelukkig) steeds vaker via conference calls, Skype en Google Hangout. Ook het verkrijgen van informatie vanuit de toeleveranciers in de bouw gebeurd steeds minder op de traditionele manier en is online informatie steeds belangrijker aan het worden, zo blijkt ook uit het laatste Bouwkennis Jaaronderzoek vanuit USP marketing. De vraag is echter, zit men ook op content te wachten van de toeleveranciers?

 

Goede content versus zelf bevlekkende kletspraat

De gemiddelde marketeer in de bouwkolom wilt graag content schrijven en dit vervolgens zo breed mogelijk de markt in schieten. De vraag is echter, doen ze dit wel goed? Het grootste struikelblok van de gemiddelde content marketeer in de bouw begint in de meeste gevallen al bij de titel of onderwerp van de content. Linksom of rechtsom kan de gemiddelde content marketeer het niet laten om zijn eigen bedrijfsnaam te vernoemen in de titel. Alleen al met deze manier van “zelfbevlekking” sluit je een grote doelgroep van je potentiele lezersdoelgroep al uit. Want laten we eerlijk zijn, wie heeft er nou zin om een verhaal te lezen welke lijkt op de commercial van WC-eend? Een ander veelvoorkomende manier van content waar de gemiddelde (potentiele) klant doorheen prikt, is een interview met “de directeur” van uw bedrijf. Meestal begint zo’n interview met een prachtige quote naast een statige foto van de betreffende directeur. Vervolgens start dit verhaal eerst met een stuk historie van het bedrijf, hoe het bedrijf gegroeid is en sluit men dit stuk “content” af met hoe fantastisch zijn/haar bedrijf wel niet is. Dit zijn een paar voorbeelden, maar er zijn nog tal van andere content stukken die niet direct aansluiten bij de behoefte van onze lezers. Stel bij het schrijven dan ook de informatiebehoefte van je lezer centraal.

 

Contentmarketing is doelgroep-denken

Maar wat is dan wel goede content? Marketing, dus ook content, is niets anders dan “doelgroep-denken”. Wat doet een lezer van mijn content besluiten in de toekomst met ons aan tafel te gaan? Met andere woorden: hoe kan ik conversie genereren vanuit mijn content? De bouw is, en dat zal voorlopig ook zo blijven, een ons-kent-ons-sector. Wanneer je tegen een aannemer zegt dat je kozijnen nodig hebt en hem vraagt bij wie je daarvoor het beste kan zijn zal hij zijn favoriete leverancier noemen, toch? Wanneer een CV-ketel kapot is, laat je jezelf toch in de meeste gevallen ook informeren door de installateur. Hij kent per slot van rekening de markt beter en zal je niet koppelen aan een onbetrouwbaar merk. Uw klant moet dus die ambassadeur worden en vertellen aan de markt waarom jullie die oplossingen bieden die voor iedereen interessant kunnen zijn.

 

Contentmarketing tips

Als ik u mag adviseren bij het schrijven van content, stel ik het volgende voor:

Voorkom een reclameverhaal waarbij u continu uw bedrijfsnaam laat vallen maar zorg voor een inhoudelijk verhaal welke antwoord geeft op vragen die bij uw doelgroep spelen. Ik zou ervoor kiezen om uw bedrijfsnaam maximaal 1x in het hele stuk voor te laten komen, het liefste helemaal onderaan de content.

Praat niet over uw eigen producten, maar laat oplossingen zien welke in het verleden zijn gemaakt en wederom: laat uw klant vertellen wat de meerwaarde voor hem is geweest en doe dit vooral niet zelf. Uiteindelijk zal de potentiele klant eerder zijn collega geloven, dan u als toeleverancier. Eigenlijk net zoals een producent van lippenstift een “onafhankelijke” vlogger vraagt om zijn verhaal te vertellen.

Kortom: durf jezelf weg te cijferen in je eigen content.