Contentmarketing voor B2B

De term ‘Contentmarketing’ hoor je steeds vaker op marketingafdelingen. Wat het is? Het informeren van je doelgroep met unieke en relevante content. En onmisbaar als je een betrouwbare bron van informatie of diensten wilt zijn voor je klanten.
De opkomst van contentmarketing is een logisch gevolg van de veranderde mediaconsumptie. Waar vroeger vooral werd geluisterd naar gerenommeerde uitgevers en vakbladen, kan met de komst van het internet iedereen zijn of haar kennis etaleren.

 

Geen alleenrecht meer

Door deze explosie aan content, veelal gratis toegankelijk, is er voor elke vraag inmiddels online een antwoord te vinden. Op Facebook, LinkedIn, YouTube, Twitter of in de duizenden blogs die via Google te vinden zijn. Het aantal kanalen is zó groot, dat uitgevers niet langer het alleenrecht hebben op het verspreiden van relevante en unieke informatie. Dankzij zoekmachines als Google is alle informatie razendsnel te filteren en te vinden. Dit betekent dat er voor marketeers vele mogelijkheden zijn om zich te profileren.

 

Content zonder directe omzet?

Als toeleverancier of bouwprofessional kon je vroeger alleen met je klant communiceren door advertenties of advertorials in de traditionele vakbladen. Nu zijn er online legio mogelijkheden. Uitgevers hebben niet langer de macht om te bepalen wat wel en niet geaccepteerd wordt als advertentievorm, omdat je  anders gemakkelijk overstapt naar een ander medium.

De kracht van uitgevers, het verspreiden van onafhankelijke, relevante en unieke content, wordt inmiddels als kans gezien voor elke marketingafdeling, omdat elke website een uitgeefmodel kan hebben. De kansen voor toeleveranciers zijn dus groot. Maar de strijd tussen advertentieverkoop en een onafhankelijke redactie, die binnen de uitgeverij al decennialang woedt, dient ook te worden gevoerd over de informatie op de websites van de toeleveranciers.
Om succesvol te zijn dient de content namelijk onafhankelijk, inhoudelijk en uniek te zijn. Kortom, geen commercieel verhaal, maar content zonder directe omzetdoelstelling.

 

Waardevolle contentvormen voor B2B

Onlangs publiceerde Vakmedianet de resultaten van haar onderzoek onder 237 B2B-professionals. Hieruit kwam naar voren dat 36 procent van hen whitepapers en kennisdocumenten als waardevolle contentvormen zien. Dit is dus content die ze serieus nemen en graag lezen om verder te komen binnen hun vakgebied. Deze contentvorm scoorde zelfs hoger dan redactionele artikelen (29 procent). Brochures worden slechts door 11 procent als waardevolle contentvorm gezien.

 

Tips voor het maken van content voor B2B

Belangrijkste resultaten uit het onderzoek, die van pas komen bij het maken van waardevolle content, is dat de informatie uniek moet zijn, to the point en op het juiste moment verschijnt. Voornaamste doel is het helpen van je doelgroep bij het begrijpen van complexe vraagstukken, en dat zijn dus geen verkooppraatjes of te algemene en generieke informatie.
Eigenlijk heel logisch, want als je zelf een artikel leest dat te commercieel is of niet toepasbaar is, haak je ook af. Dus houd deze tips in het achterhoofd bij de vervaardiging van content voor jouw contentmarketingstrategie. Daarover in volgende blogs meer.

Dat contentmarketing een onmisbare competentie is binnen iedere marketingafdeling van de bouwsector is mij inmiddels duidelijk. Iedereen praat erover en is op zoek naar de perfecte strategie. Op een evenement dat ik onlangs bezocht, was er zelfs een roep om een nieuwe functie: de ‘contentmarketing director’. Content is altijd al belangrijk geweest, jaren terug was er de term content is king, en nu lijkt de marketing volledig in te zetten op deze communicatievorm.

Gerelateerde blogs

Auteur