De bouw bewegend in beeld

Video heeft in de zakelijke wereld in een rap tempo de eerste plaats ingenomen bij de interactie met medewerkers, klanten en belangstellenden. Een belangrijke reden daarvoor ligt in de wijze waarop het medium video wordt verwerkt door de toeschouwer.

Video wordt zo’n 60.000 keer sneller door de hersenen verwerkt dan tekst. Dit komt onder andere door de passieve houding bij het kijken van een video: ‘Je laat het over je heen komen’. Met tekst daarentegen is de houding actief: de aandacht moet scherp blijven wil de content niet alleen worden gelezen, maar ook opgenomen.

Met een exponentieel toegenomen hoeveelheid content is het niet verwonderlijk dat er vaker wordt gekozen voor het bekijken van video: sneller verwerkbare informatie, te consumeren in een “passieve” houding.

Onderzoeken hebben bovendien aangetoond dat er sneller een emotionele band ontstaat met content in video-format dan met een tekst. Met deze kennis in het achterhoofd kiezen marketeers vandaag de dag eerder voor het delen van content via video dan via tekst.

Video voor de bouw?

Ook in de bouw kan gebruik worden gemaakt van het gegeven dat informatie via video sneller wordt opgenomen dan via tekst. Dat kan voor interne bedrijfspresentaties (bijvoorbeeld met  How-to video’s: uitleg over een product, het gebruik van een machine, de handleiding, bedrijfs- of bouwreglementen etc.). Instructies zijn sneller en duidelijker over te brengen via video.

Maar ook de branding van een bouwbedrijf en de (interne) communicatie daarvan – een uiteenzetting van waar het bedrijf voor staat en hoe dat zich vertaalt in projecten – is met video goed over te brengen. In de bouw, waar veel wordt gewerkt met freelancers op projectbasis, kan dit een belangrijk medium zijn. Het is immers essentieel dat het bedrijf snel en duidelijk informatie kan delen en dat de branding of uitstraling van het bedrijf – ondanks de constante doorloop van medewerkers – blijft gehandhaafd. Ook is het een voordeel dat beeld universeel is en een taalbarrière daarmee sneller wegvalt. Met de toename van het aantal buitenlandse werknemers in de bouw kan video uitkomst bieden in de communicatie.

Maar ook voor externe communicatie zijn branding video’s inzetbaar, al zal de toon anders zijn. Voor (content-)marketing met video worden onderscheiden:

• Impressie
Een moodboard of demonstratie van een project;

• Seminar & How To
Kennis delen en expertise tonen;

• Testimonial
Klanten of experts die het bedrijf aanbevelen.

In de volgende set blogs ga ik onder meer verder in op waarom je video zou moeten inzetten vanuit een zakelijk standpunt. Daarbij is aandacht voor de valkuilen voor beginners en het 10-stappenplan om video’s te maken als een professional. Daarbij worden voorbeelden gegeven van bedrijven die de stap al gezet en een groot deel van hun tekstuele content hebben vervangen door video en daarmee hun revenu zagen toenemen.

Gerelateerde blogs

Auteur