Wat kost een webinar?

Webinars organiseren is populair, maar wat kost een webinar eigenlijk? De kosten van een webinar zijn afhankelijk van de service die je inhuurt. Je kan een webinar namelijk volledig uitbesteden maar ook alleen de software gebruiken en de rest volledig zelf uitvoeren. Dat merk je aanzienlijk in de kosten.

 

Wat is een webinar?

Nog heel even in het kort de toelichting wat een webinar is. Een webinar is een video-uitzending waarbij kijkers vanachter hun eigen device de uitzending volgen. Het is goed vergelijkbaar met een seminar, alleen zit er niemand fysiek in de zaal. Toch kan er, evenals bij een seminar, interactie plaatsvinden. Door middel van contactformulieren, twitter hashtags of simpelweg een mail aan een specifiek emailadres kan het publiek contact opnemen met de spreker(s). Deze kunnen de vragen en opmerkingen dan ook direct in de uitzending behandelen.

 

Waarom een webinar organiseren?

Een webinar is zeer geschikt om een groot publiek aan te spreken zonder de kosten uit het oog te verliezen. Deelnemen aan een fysiek evenement loopt al gauw in de kosten terwijl je vaak ook een van de vele bent op het evenement. Bij het webinar deel je het podium alleen met mensen die jij toelaat. Daardoor wordt je contact met de doelgroep veel intenser. Waarbij vele marketingoplossingen een zeer vluchtig karakter hebben laat het webinar al jaren zien dat de gemiddelde kijktijd rond een uur ligt. De impact van je webinar kan dus zeer groot zijn.

 
webinar organiseren

 

Keuzes maken

Okay, je beslist een webinar in te zetten om je doelgroep aan te spreken. Hoe pak je dat aan? Het organiseren van een webinar begint bij het maken van keuzes. Welke doelgroep wil je bereiken? Bestaande klanten of nieuwe relaties? Welk onderwerp ga je behandelen in je webinar? Wie zitten er aan tafel? Wie is de tafelvoorzitter? Welke webinar software ga je gebruiken? Het maken van deze keuzes is essentieel om tot een goede webinar en een helder kostenplaatje te komen. Dus, wat kost een webinar nou eigenlijk?

 

Wat kost een webinar?

Een webinar organiseren kan je volledig uitbesteden tot aan de werving van kijkers toe. Daarom variëren de kosten ook enorm tussen de verschillende webinar producten en daarom is het maken van keuzes al in een vroeg stadium zo belangrijk. Wat besteed je uit en wat doe je zelf? Je kan ervoor kiezen om alleen webinar software aan te schaffen en uit te gaan zenden vanuit je eigen kantoor, maar je kan er ook voor kiezen om een studio af te huren op het Mediapark te Hilversum. Hieronder zal ik per product een aantal prijzen vergelijken.

 

Gratis webinar software

Met handige webinar software kan je vanaf elke locatie waar je een internetverbinding hebt een eigen webinar live uitzenden. Dit zorgt er dus voor dat je vrij simpel, snel en tegen lage kosten kan beginnen. Sterker nog, er zijn zelfs een aantal gratis spelers op de markt die webinar software aanbieden.

Join.me is een voorbeeld van gratis webinar software. Nadeel hiervan is is dat er vaak restricties zijn, zo kan je bij Join.me slechts 3 kijkers bedienen met een gratis webinar. Join.me biedt ook betaalde versies die zonder restricties zijn en extra features bieden.

 

Kosten webinar software

Marktleider in webinar software is GoToWebinar. Deze biedt al software pakketten vanaf € 89 per maand. Deze tarieven lopen op afhankelijk van het aantal kijkers per webinar en extra features binnen de omgeving. Adobe Connect is een alternatief die qua maandelijks tarief wat lager ligt in hun goedkoopste pakket maar voor € 46 per maand kan je slechts 25 kijkers toelaten in je webinar. Hieronder heb ik een kleine opsomming gemaakt van diverse webinar software leveranciers. Ik heb getracht op 100 kijkers de prijs te vergelijken maar in sommige  gevallen boden ze die mogelijkheid niet en heb ik het eerste pakket genomen wat boven de 100 kijkers zat.

 

Bedrijfsnaam Aantal Kijkers Maandtarief
Join.me 250 € 24
WebinarGeek 1.000 € 25
Zoom 100 € 37
WebinarJam Unlimited $ 40
ClickMeeting 100 € 49
Demio 100 $ 51
PruffMe 300 € 55
EasyWebinar 200 $ 64
LiveStorm 100 € 89
GoToWebinar 100 € 89
CleverCast Unlimited € 99
AdobeConnect 100 € 120
AnyMeeting 200 $ 128

Specificaties op basis van online data op 8 juni 2018

 

Kosten full-service webinar

Als je gebruik maakt van webinar software dan werk je met 1 camera en moet je alles qua techniek zelf realiseren. Wil je een professionele corporate uitstraling dan is een full-service webinar geschikter. De kosten liggen wat hoger maar het resultaat is er ook naar. Vaak zijn er meerdere camera-punten zodat je vanuit diverse hoeken kan filmen, het licht is optimaal geregeld en het geluid is van topkwaliteit. Een webinar waarbij het geluid of beeld tegenvalt ziet zijn live-kijkers vaak razendsnel dalen. Geen kijkers, is geen bereik en geen bereik is zonde van de tijd. Met een technicus achter de schermen is alles tot in de puntjes geregeld en weet je zeker dat het allemaal goed in beeld komt.

 

Bedrijfsnaam Technicus Moderator Marketing Prijs
YourWebinar Ja Nee Nee € 999
WebinarTV Ja Ja Nee € 1.395
Ubideo Ja Nee Nee € 1.495
OnlineSeminar Ja Nee Ja € 1.950

Specificaties op basis van online data op 8 juni 2018

 

Maar wat kost een webinar?

Hierboven hebben we een aantal opties behandeld en de prijzen ervan in kaart gebracht. Helemaal klaar denk je dan. Dat klopt, je webinar zit helemaal in elkaar en is klaar om uit te zenden. Je hebt natuurlijk zelf tafelgasten, een script en een actueel thema geregeld. Ready to go! Maar, wie gaat er dan kijken? Ja, dat is natuurlijk wel erg belangrijk. Je nodigt dan al snel je huidige klantenbestand uit, neemt het mee in je nieuwsbrief, plaatst het op Twitter of benaderd prospects die in je database zitten. Allemaal goede initiatieven om die relatie weer eens aan te halen en onder de aandacht te komen. Maar nieuwe klanten? Partijen die je nog niet kent en nog nooit gesproken hebt? Een webinar is het moment om in een uur tijd jouw kennis te etaleren en op de voorgrond te treden van een totaal nieuwe groep potentiële klanten. Die nieuwe klanten, die vind je op andere platforms. Adverteren is daarin een optie. En ja, dat kost ook geld. Vergeet niet dat je in dit geval informatie komt brengen in plaats van een product verkoopt en geld komt halen. Je conversie zal, bij een goed onderwerp, dus ook een stuk hoger liggen. Vergroot je naamsbekendheid, claim je thought leadership en zorg dat je de juiste doelgroep bereikt in een mix van nieuwe en bestaande relaties.

 

Organiseer je webinar met strategische partners

Aangezien je webinar inhoudelijk goed in elkaar moet zitten en een actueel thema moet behandelen is de content interessant voor meerdere partijen. Jouw gekozen thema zou zomaar interessant kunnen zijn voor een uitgeverij. Een nieuw softwarepakket wat de leegstand in winkelcentra in beeld brengt kan bijvoorbeeld een interessant verhaal zijn voor Vastgoedmarkt. Terwijl de introductie van een 3D-printer die op de bouwplaats gevels voor je print kan heel interessant zijn voor lezers van Cobouw. Zoek dit soort strategische samenwerkingen omdat jouw webinars ook een toegevoegde waarde hebben voor uitgeverijen. Dit helpt jou aan een hogere opkomst voor je webinar en daarmee ook nieuwe relaties. Daarnaast wordt je opgepikt door vooraanstaande B2B-bladen wat ook weer waarde toevoegt aan je naamsbekendheid. Neem dus gerust eens contact op met een uitgeverij die aansluit bij jouw doelgroep of het onderwerp van jouw webinar.

 

Kijkers werven webinar

Heb je inmiddels alles staan en is het tijd om kijkers te gaan werven voor jouw webinar dan is het goed omdat te doen met behulp van de juiste partners, op de juiste kanalen en op het juiste moment. We zien dat het aanmeldmoment vooral zijn piek vind in de laatste week voor het webinar. Zelfs op de dag zelf zie je dat er nog veel aanmeldingen binnenkomen. Dat is natuurlijk ook wel een van de gemakken van een webinar, je kan hem zo nog in je agenda inroosteren zelfs op het laatste moment. Zorg dan ook dat je marketingeffort vooral in de laatste week plaatsvind en zelfs nog tot minuten voor het webinar begint. En ook na het webinar kan je nog verdubbelen in het aantal kijkers van het webinar. Mocht je behoefte hebben aan meer tips dan vind je hier onze tips over het organiseren van een webinar.

 
wat kost een webinar

 
Afbeeldingen of kennis uit de afbeeldingen afkomstig van Webinar Benchmarkreport ON24 en Webinar Benchmarkreport BrightTALK

Gerelateerde blogs

Auteur