Webinar organiseren? 14 tips om succesvol te zijn

Webinars zijn een steeds belangrijker wordende tool in het overbrengen van kennis. Een webinar organiseren doe je vaak om het product ‘kennis’ daadwerkelijk toegankelijk te maken, zoals bij opleidingen en trainingen maar spelen ook een steeds belangrijkere rol in marketingcampagnes waarbij kennis als tool wordt ingezet. Maar hoe start je nu met het organiseren van een webinar? Daarom stelde wij 14 tips op om een succesvol webinar te organiseren.

 

Een webinar organiseren leidt tot grotere engagement

Voor marketeers is het delen van kennis met de komst van de content marketing strategie een belangrijk onderdeel geworden van het marketingplan. Waar dit eerst veelal tekstueel werd opgebouwd is de overstap naar visuele uitingen snel gevolgd. Infographics, video’s en webinars zijn interessante alternatieven gebleken die goed ingezet kunnen worden om andere doelgroepen aan te spreken.
De kracht van infographics ligt in het snel overbrengen van, in sommige gevallen complexe, informatie. Waar een infographic een vluchtig karakter heeft heeft een webinar dit zeker niet. Voor een webinar maak je juist tijd. Dit is een belangrijk verschil om te onderschrijven. In een webinar kan je namelijk dieper in gaan op de materie. Dat zorgt voor een grotere aandachtsspanne maar dat werkt alleen als het onderwerp voldoende aanspreekt en voldoende diepgang biedt.

 

Het verschil tussen een video en een webinar

Video’s worden momenteel in grote mate gemaakt en verspreidt. Het is een sterke manier om informatie over te brengen omdat mensen visueel ingesteld zijn. Sterker dan tekst, ook omdat je beter zaken in beeld kan brengen. Echter zijn video, tekst en infographics allemaal middelen waarbij je informatie zend naar je doelgroep. Het belangrijkste verschil met een webinar is dat je ook daadwerkelijk interactie kan aangaan met de kijkers van het webinar. Dat zorgt voor een heel andere beleving van het webinar voor de kijker. Van een passieve houding ga je naar een actieve houding waarin je als kijker daadwerkelijk kan deelnemen aan het gesprek. Dat betekent dat je de informatie ook beter opneemt omdat je veel alerter bent door je actieve houding.

 

Leadgeneratie door middel van een webinar

Naast de interactie en actieve houding van de kijkers heeft een webinar nog een belangrijk voordeel. Het is een uitermate geschikt middel om leads te genereren. Leadgeneratie neemt evenals content marketing een steeds belangrijkere rol in het marketingplan van bedrijven. Zeker in het b2b segment. De leads die gegenereerd worden bij een webinar zijn vaak ook van een hoger niveau dan bij andere contentvormen. Dit heeft simpelweg met commitment te maken. Een whitepaper of ander document is redelijk simpel en snel te downloaden. Of je hem vervolgens volledig leest of uberhaupt opent wordt niet gemeten. Bij een webinar meld je je vaak vooraf aan. Ook dit kan een registratie zijn zonder commitment maar de daadwerkelijke kijkers hebben zich gecommitteerd door een periode van tijdsbesteding. Het is dus belangrijk om het onderscheid te maken tussen aanmelders en daadwerkelijke kijkers. Door de mate van tijdsbesteding is het onderwerp van het webinar belangrijker voor de leads dan bij het vluchtig downloaden van een whitepaper. Het inruimen van een moment in je agenda, het daadwerkelijk houden aan het tijdstip van uitzenden en de periode van kijken zijn allemaal kleine commitments die duidelijke indicatoren zijn van de kwaliteit van de lead.

 

Topic van het webinar is essentieel

Het onderwerp van het webinar is daarom erg belangrijk. Met de juiste insteek van het onderwerp kan je de juiste doelgroep verleiden om het webinar te bekijken. Hoe beter het onderwerp aanspreekt, hoe groter de kans dat de aanmelder ook daadwerkelijk ruimte maakt voor het webinar in zijn agenda. Een webinar organiseren is hard werken en vooral is het belangrijk om veel zaken vooraf goed te regelen. Om interactie te kunnen hebben met de kijkers moet je immers live uitzenden. Daarom hebben wij 14 tips om een succesvol webinar te organiseren opgesteld. Deze kan je via onderstaand formulier downloaden.

 

Webinar organiseren

Gerelateerde blogs

Formulier

Webinar Organiseren Blog

Auteur