Saint-Gobain Gyproc Nederland

Gyproc Nederland startte een partnerschap met Cobouw om naamsbekendheid te vergroten voor hun Gyproc Habito-wand. Dit was een aspect van hun marketingcampagne rondom dit product. Gyproc Nederland is onderdeel van Saint-Gobain, de grootste producent van bouwmaterialen ter wereld. Zij levert onder andere binnenwanden.

 

De uitdaging van Gyproc

Gyproc wilde met de nog relatief onbekende Gyproc Habito-wand meer terrein winnen. Deze Metal Stud-wand vroeg echter om een denkomslag, met name in de woningnieuwbouw. Zowel bij de bewoners en aannemers heerst de gedachte dat een binnenwand massief moet zijn. Dit is in de perceptie van de bewoner namelijk een echt huis. Het was dus van belang om de bewoners en aannemers, maar ook de afbouwers, bewust te laten worden van de voordelen van de Gyproc Habito-wand.
 

 

Aanpak van Cobouw

Cobouw zette een variatie aan campagnemogelijkheden in. Zo deed Cobouw onderzoek naar de kennis van de specifieke doelgroep over Metal Stud-wandelen en andere binnenwandsystemen. De uitslag hiervan resulteerde in een White Paper, waarin Gyproc onder andere de Habito-wand als oplossing presenteerde.

Daarnaast werkte Cobouw aan de online zichtbaarheid van de Gyproc Habito-wand, bijvoorbeeld door het versturen van nieuwsbrieven naar de beoogde doelgroep en artikelen op Cobouw.nl.

 

Tevens is er door middel van bannering onder aannemers en afbouwers een online kennisquiz gehouden over binnenwanden. Daarmee wilde Cobouw onder andere leads generen voor het aanvragen van proefmonsters.

 

Storytelling speelde een belangrijke rol in de campagne. Op Cobouw.nl en in de Cobouw krant verschenen artikelen van Gyproc waarin elke doelgroep onafhankelijk vertelt over zijn ervaringen met de Habito-wand.
 
Bekijk hier de ingezette interviews

 

Resultaten

De marketingcampagne voor Gyproc leidde tot de volgende resultaten:

 

• Bewustwording Gyproc Habito-wand bij aannemers en afbouwers
• Door enquête en kennisquiz nieuwe inzichten. Deze zijn te gebruiken in gesprekken met stakeholders.
• Omzetgroei Habito-wand
Winnaar Bouwkennis Marketing Jaarprijs

 

‘We zijn heel tevreden over hoe Cobouw deze campagne voor ons heeft
ingevu
ld én als klap op de vuurpijl hebben wij over de wijze waarop we het product in de markt
hebben gezet vorig jaar ook nog eens de jaarlijkse BouwKennis Marketi
ngprijs voor
meest innovatieve bouwproduct gewonnen.’ 

Lianne Lok, teamleider go-to-market Saint-Gobain Gyproc Nederland

 

Lees het hele interview met Lianne Lok